Van de Nissan LEAF zijn er inmiddels ruim 280.000 verkocht. Op zich een mooi aantal, maar in vergelijking met brandstofauto's is dat aantal een druppel op een gloeiende plaat. Het kopen van een Nissan LEAF was en is kwestie van bewust groen autorijden met als extra beloning het financiële voordeel van lage bijtelling en lagere kosten qua gebruik. Maar wat als een tweedehands LEAF ook nog meer dan gemiddeld interessant is?

Het uiterlijk van de Nissan LEAF is geen allemanssmaak. Je vindt hem niet mooi, aardig of futuristisch. Wandel je het compartiment binnen dan zie je een ongewone mix van futuristische, moderne en doodgewone elementen. Maar je ziet ook hoe fantastisch compleet de auto is. En de enorme binnenruimte.

Een LEAF is anders dan anderen. Niet alleen omdat het een elektrische auto is. De techniek levert zero emission op, dát is wat telt. En dat je dan óók nog eens in een totaal stille auto rijdt, is mooi meegenomen, ook al is het natuurlijk wél weer bijzondere ervaring. Een ervaring overigens waar je snel aan went en daarna wil je nooit meer anders.

Is LEAF erbij, is dat wat?

Een Nissan LEAF rijden als zakelijke en/of gezinsauto is een mooie stap naar de toekomst die emissievrij moet worden. Daar kun je dus nu al een bijdrage aan leveren. Maar met een LEAF erbij, dus niet als eerste auto, doe je dat natuurlijk ook. De vraag is alleen: is dat wat?

Stel dat u op zoek bent naar een tweede auto. Gaat grotendeels in de stad of omgeving rijden, doorgaans met niet meer dan honderd kilometer op een dag, meestal veel minder. Is zo'n LEAF dan geschikt als tweede auto? Die vraag kunnen we niet nadrukkelijk genoeg beantwoorden met JA. Nou en of dus. Perfecte keuze, in de roos. Hoezo?

Niet lang geleden besloot iemand om een Nissan LEAF naast zijn Tesla te parkeren. Als tweede auto voor zijn vrouw. Bewust elektrisch rijden, bewust groen, bewust zero emission, dat was de gedachte. Een gebruikte LEAF bleek een goed besluit, juist omdat de auto ook in zijn tweede, derde of nog latere leven rijdt alsof de auto nieuw is. Die kwaliteit van de auto vind je ook weer terug in de bouw, de materialen, alles is degelijk tot op het bot. Qua exploitatie is het rijden in een gebruikte Nissan LEAF ook al meer dan interessant. Geen wegenbelasting is mooi meegenomen, maar de onderhoudskosten zijn ultralaag, niet te vergelijken met een brandstofauto. En meestal nog gratis snelladen bij FastNed door heel Nederland.

Zullen we eens om tafel gaan zitten? Groen rijden is elektrisch rijden. Nu meedoen met wat over enkele jaren volkomen normaal en gebruikelijk zal zijn. De wereld wordt er beter van. U bent welkom in Almere.

Het is bijna gebeurd met de vakanties, we gaan weer drukke maanden tegemoet. Dat betekent ook dat onze activiteiten op Facebook weer wat uitgebreider worden. De vakantieperiode leverde enkele postings op Facebook op die idioot veel werden bekeken en waarop enorm veel commentaar werd geleverd. We nemen u even mee achter de schermen van Squab Automotive.

Meneer Facebook heeft een heleboel dingen héél goed geregeld, maar niet alles. Zo kunnen wij zien hoeveel keer een bericht is bekeken, zoals u kunt zien hoe vaak er een like werd gegeven. We hebben geen tijd en zin om ons de hele dag in statistieken te verdiepen, maar als er dan zoiets als dit opduikt… tja, dan krab je even achter je oren.

Meer dan 20.000 bereikte personen. Wat is er aan de hand? Al snel blijkt dat ergens onderweg iets verkeerd ging. Het jaartal klopt niet. Er staat 2000 en dat moet 2013 zijn. Niets aan de hand, denk je dan, maar je krijgt de ene opmerking na de andere en vooral petrolheads hebben de grootste lol. Dat gunnen we ze graag, ook al vliegen er soms opmerkingen om je oren die je liever niet hoort.
Van zo’n fout, geen idee hoe dat overigens is gekomen, leer je natuurlijk ook. De enorme kritiek die er wordt geleverd op elektrisch rijden blijkt vooral gebaseerd op het niet weten hóe een elektrische auto rijdt. In dat opzicht is er nog een hoop te doen aan voorlichting, maar je moet er natuurlijk wel voor openstaan. Die bereidheid is vooralsnog niet zo heel groot. En uiteraard stellen we enkele mensen graag in de gelegenheid om kennis te maken met het elektrische autorijden.

Wie elektrisch gaat rijden, merkt al snel dat hij of zij in een uniek segment van de automarkt terecht is gekomen. Elektrische auto’s zijn nog steeds groene kikkers in sterk vervuilde leefomgeving. Voorlopig is dat nog zo, maar de pioniers onder ons, de mensen die de stap naar schone mobiliteit wél namen, glimlachen van het permanente plezier dat hun bijzondere auto hen biedt. Ze verdienen een schouderklopje, want als vroeg of laat iedereen elektrisch rijdt, heb je wel aan het prille begin gestaan van de nieuwe mobiliteit. En die gedachte motiveert ons elke keer weer om ook op Facebook te vertellen dat de autowereld aan de vooravond staat van grote veranderingen en dat de toekomst nu al te koop is. Bij ons bijvoorbeeld.

Aan elke miljardair zit ergens wel een steekje los of er raakt er op weg naar glorieuze rijkdom wel een steekje los. Elon Musk-adepten gaan altijd direct steigeren als je iets van hun god op aarde zegt, maar dat begrijp ik niet. Beetje humor moet kunnen, zeg ik altijd. Musk trouwens ook, want de type-aanduidingen van zijn auto’s zijn tamelijk hilarisch en één typenaam bleek zelfs met véél geld niet te koop. Poor Elon.

De Tesla Roadster laten we even buiten beschouwing. Het was een grappig elektrisch avontuur om met Opel-onderdelen en wat links en rechts gekochte spulletjes een auto te maken die overigens meer inventiviteit vertoonde dan alle EV-concurrenten van dat moment bij elkaar. De plank op wielen reed als een duivel en vooral de acceleratie was een spetterende droom. Zelfs Musk begreep dat je wel PR kon bedrijven met zo’n ding, maar dat het échte elektrische autowerk toch ergens anders over moest gaan. Model S moest het gaan worden en, eerlijk is eerlijk, dat werd het ook. Onthoud de letter S.

Model X is zoiets als een opgepompte versie van Model S. Groot, ruim, aparte vleugeldeuren en al wéér razendsnel. De jonge autofabrikant Tesla kreeg het toch maar voor elkaar om twee auto’s in de markt te zetten. Grote autofabrikanten met een gevestigde reputatie haalden hun neus op, want de aantallen van Tesla produceerde, bouwden zij op een luie dinsdagmiddag. Geen paniek. Musk glimlachte en schreef de letter X op zijn palmares. Onthoud de letter X.

In een bijna beklemmend pril stadium kondigt Musk vervolgens Model 3 aan, wat het volumemodel van Tesla moet worden. Ergens dromen autofabrikanten altijd van kwantiteit, blijkt maar weer eens. De aankondiging van het nieuwe type werd aangevuld met de mededeling dat er nóg een model in de pijplijn zat. Met als type naam Model Y, een kleinere SUV dan de X. Onthoud de letter Y.

S X Y

Het Tesla-gamma heeft dus vier modellen, waarvan drie met een letter, eentje met een cijfer. Model S, Model X, Model Y en Model 3. Even scrabbelen: S, X, Y… en je mist de E. Elon Musk had SEXY in zijn hoofd en Model E was de ontbrekende typenaam. En daar liep het fout. Model E was al een geregistreerde naam en dan houdt het op. Autofabrikanten registreren veel namen en het is dus altijd oppassen geblazen. Zo kwam Porsche ooit met de 904 op het AutoToneel. Ging niet door, want Peugeot had alle type-aanduidingen vastgelegd. Van 104 tot, inderdaad, 904. Porsche wijzigde de naam in Carrera GTS.

Musk sloeg met de vuist op tafel. Daar ging zijn scrabble-spelletje. Het alternatief werd al meer toegepast. Draai de E om en je hebt een 3. Dan dat maar, dacht de miljardair. Ford, eigenaar van de typenaam Model E, voelde er niets voor om de naam aan Musk te verkopen. En zo werd Model E dus Tesla Model 3. Vandaag, 28 juli 2017, wordt de auto getoond zoals hij is. De eerste dertig zijn dan geproduceerd. Meer dan 400.000 genoteerd en evenzoveel mensen betaalden 1000 dollar reserveringskosten. Dat geeft zelfs de schatrijke Musk een SEXY gevoel. Eind goed, al goed. En het avontuur is nog maar net begonnen.

Mobiliteit verandert en het sleutelwoord is elektrisch vervoer. Er moeten nog heel wat kW's worden verzet, maar wie er mee bezig is, is razend enthousiast. De overheid heeft plannen om Nederland al binnen twintig jaar volledig elektrisch te laten rijden. Rond 2050 moet het zelfs al gedaan zijn met ons aardgas. Kortom, er verandert een heleboel. Ondanks al die veranderingen is er een hoop te zien op EmotionDag, op 1 juli a.s. in Appelscha.

Toegeven, voor de gemiddelde Nederlander is Appelscha niet naast de deur. Dat neemt niet weg dat EmotionDag voor mensen die écht belangstelling in de breedte hebben voor elektrische mobiliteit heel wat aan de weet kunnen komen. Kijk maar op www.emotiondag.nl. En wij van Squab Automotive zijn ook van de partij, gemakkelijk te herkennen aan ons logo Lease Bijtelling Vrij. Maar als Almere handiger klinkt dan Appelscha, schroom dan niet om gewoon de polder in te duiken.

De oorspronkelijke eigenaar van de allereerste Tesla Model S is tevreden, de nieuwe eigenaar héél blij met zijn fraaie aanwinst. Zoiets is natuurlijk altijd goed voor een leuk verhaal. Autojournalist Ted Sluymer sprak met Jan Heijne, de eerste eigenaar van de rode Model S.

De eerste Tesla Model S die in 2013 in Europa werd afgeleverd, heeft vooralsnog het grootste deel van zijn autoleven doorgebracht op Texel. Daar komt verandering in, want de wagen krijgt een nieuw leven bij de tweede eigenaar. De Tesla zélf haalt daar zijn schouders voor op, want zijn leven zal niet echt veranderen. In stilte de ultieme prestaties leveren en de verwachtingen van de nieuwe eigenaar uit laten komen, is meer vanzelfsprekend dan de vraag of de Tesla dat een tweede keer weer klaarspeelt. De Tesla Model S begon aan zijn eerste kilometers met Texelaar Jan Heijne als baas achter het stuur. Een early adopter, vroeg ik hem?

Jan Heijne | Nee, niet helemaal. Nog afgezien van het feit dat ik best wel een beetje gek ben op auto's, vind ik duurzaam rijden toch echt wel belangrijk. En dan kom je snel bij een elektrische auto uit. Toen Tesla met de Roadster kwam, stond ik dus als haantje de voorste in de rij.

Dat is zoiets als een plank met wielen, toch?

Dat vond ik erg meevallen, hoor. Niet te vergelijken met een Model S natuurlijk, maar zo'n Roadster geeft geweldig rijplezier.

Een gewaagde onderneming?

Omdat Tesla nog onbekend was toen? Ja, misschien wel, maar destijds huppelde Rogier Kroymans dolenthousiast rond en als je dan uiteindelijk een proefrit maakt, ben je verkocht. Waanzinnige acceleratie, helemaal te gek. En dan al die verhalen over fiscale voordelen. Je kon zo'n ding rijden voor de prijs van een Volkswagen Golf, werd je beloofd. Nou, dat heb ik eerst maar eens na laten rekenen door die club van PricewaterhouseCoopers. Iedereen wist alles, maar dat viel soms knap tegen. Maar uiteindelijk lag er een mooie rekensom op tafel en volgde er een aantrekkelijke offerte. Daarna stond de Roadster op de stoep en ik heb er nooit een dag spijt van gehad.

En dan komt Model S in beeld.

Klopt. Kwam ook omdat ik intussen voor mijn werk als adviseur naar Rotterdam moet. Dat gaat wel snel met een Roadster, maar een tikkeltje meer comfort is dan niet erg. Ik volgde als Tesla-rijder natuurlijk alle ontwikkelingen op de voet en voordat ik in wéér een Tesla stapte, liet ik alles weer eens goed doorrekenen. De voordelen bleken enorm en ja, fiscale voordelen zijn natuurlijk best lekker. Met Model S stap je in een nieuwe wereld. Niets is meer zoals vroeger, rijden is een pure belevenis en dat elke dag weer.

Lijkt wel een reclamespot.

Haha, nou ja, ik ben enorm enthousiast en daarom is het ook weer een nieuwe Tesla geworden. In dezelfde kleur nota bene. De eerste ging alleen naar Martijn (van leasebijtellingvrij.nl), want met Tesla kwam ik er écht niet uit.

Geen gedonder met de eerste editie trouwens?

Nee, absoluut niet. Geweldig fijn mee gereden. Je mag voor je centen ook wel verwachten, ondanks fiscale voordelen, want je moet wel betrouwbaar op stap kunnen met een auto. Maar hij heeft het nooit af laten weten. Ik vind Tesla, en ik kan inmiddels uit ervaring spreken, een goede en betrouwbare auto. Zonder meer.

En weer regelmatig naar Rotterdam en andere bestemmingen in Nederland?

Ja, inderdaad. Ach, een wat rustiger leven is wel prettig. Genoeg meegemaakt wat dat betreft.

Vertel!

Ach, van Drente naar Texel toen ik heel jong was en een leven met veel belevenissen en avonturen. In een paar woorden: van luchtmacht tot boormeester, van fietsverhuur tot petrochemie. Van de meest uiteenlopende belevenissen in Koeweit en Saoedi-Arabië tot pure spanning op de grens van Irak.

En tussendoor nog een beetje autogek ook, want je hebt een paar leuke vierwielers in de schuur staan.

Ja, altijd gek op auto's geweest. Ik heb een 280 Pagode (voor de kenners de Mercedes-Benz W113) staan en ook een 300 SE Cabriolet. En echt mooi is de Jaguar Drophead Coupé uit 1948. Uniek en met links stuur. En ergens staat nog een Rolls-Royce uit 1976. Daar wil ik wel van af.

Niet vriendelijk genoeg voor het milieu?

Nee, niet echt, maar ja, dat was vroeger geen issue. Nu wel en ik zeg het je eerlijk, ik hecht daar toch best aan. Daarom is zo'n Model S ook een bewuste keuze geweest. En daarom hou ik ook niet van dakpannen.

Eh...?

Nee joh, zonnecellen. Die kant moeten we massaal op. De verandering is onderweg en ik doe graag mee!!